طراحی داخلی

طراحی داخلی آنچنان مبحث سختی نیست؛ چرا که با رعایت استانداردها و ویژگی‌های خاص می‌توان به بهترین شکل ممکن طراحی را در فضای یک ساختمان به وجود آورد. اما بهتر است بدانید که تنها رعایت استانداردها کفایت نمی‌کند و افراد باید خلاقیت و مهمتر از همه ترکیب رنگ و سازه‌ها را به بهترین شکل ممکن بشناسند، تا بتوانند جذابیت‌های اصلی محیط را به نمایش بگذارند. هدف طراحی داخلی نیز با توجه به سبک‌های متفاوتی که مطرح است به شناسایی جذابیت‌های اصلی فضا اشاره دارد.

البته این نوع طراحی و یا دکوراسیون داخلی که امروزه عموم مردم با مزیت آن آشنایی دارند، از زیر شاخه‌های معماری است. خاطر نشان می‌کنم معماری نیز با توجه به اصلاحات، فرآیندها و نرم افزارهای خاصی می‌تواند سازه‌ها را به بهترین شکل ممکن ساخته و به نمایش بگذارد. در طراحی داخلی نیز نوع چیدمان، تجزیه تحلیل فضا و مهمتر از همه کارایی هر وسیله نکته مهمی است که طراح باید به آن توجه ویژه داشته باشد تا بازدهی نتیجه کار به خوبی احساس شود و فراموش نکنید به واسطه اهمیت بالای طراحی داخلی، امروزه به یکی از حرفه‌های تخصصی تبدیل شده است که تجربه، دانش، مهارت و تخصص حرف اول را می‌زند.

طراحی داخلی مدرن

تفاوت دکوراتور و طراح داخلی

فردی که در حوزه طراحی داخلی فعالیت می‌کند باید با معماری دکوراسیون آشنایی کامل داشته باشد. به همین دلیل شایسته است با افراد متخصص دیگر نیز آشنایی داشته باشد؛ چرا که در حین کار طراحی با افراد زیادی سر و کار دارد. هر فضای بدون شک مقررات خاصی را می‌طلبد، که هر کدام از این مقررات رعایت نشود نمی‌توان طراحی فضا را به نحو احسن انجام داد.

البته به واسطه رعایت همین مقررات است که مجوزهای خاصی به طراحان داخلی ارائه می‎شود؛ چرا که در دکوراسیون فضا ممکن است محدودیت‌های خاصی وجود داشته باشد، که طراح باید بداند با چه شیوه‌ای می‌تواند موانع به وجود آمده را در اعمال محدودیت ها از بین ببرد.

طراح باید به تمام آلمان‌های فضا آشنایی داشته باشد تا بتواند یک پروژه را به نحو احسن مدیریت کند. این‌گونه است که تجربه، مهارت و تخصص با یک‌دیگر رابطه عمیقی پیدا می‌کنند. اگر طراح بتواند با دکوراتور داخلی همکاری داشته باشد، صددرصد نتیجه کار هدفمندتر مشخص می‌شود اما دکوراتور اساسا تخصص و دانش طراح داخلی را ندارد و لازم نیست که به متخصصین دیگر همانند نقاشان یا حتی متخصصان کنترل آب و هوا در ارتباط باشد. به همین دلیل است که طراحی داخلی با دانش کار تخصصی‌تری حرفه خود را دنبال می‌کند.

توجه به آلمان‌های اصلی فضا
توجه به آلمان‌های اصلی فضا

تخصص گسترده طراح داخلی

در طراحی یک طراح متخصص و باتجربه به خوبی با این موضوع آشنایی دارد که برای فضا باید یک برنامه ریزی منسجم و هدفمند داشته باشد، تا بتواند به نحو احسن به طراحی فضای آشپزخانه و سرویس بهداشتی بپردازد. مهمتر از همه برای لوله کشی و لوازم آن و حتی سبک نورپردازی طرح خاصی را در نظر می‌گیرد.

البته روال کار طراح داخلی به این موارد ختم نمی‌شود و باید به صورت تخصصی به طراحی صدا نیز توجه ویژه داشته باشد؛ چرا که در طراحی داخلی تمام این موارد اگر به هر شکلی با کم و کاستی روبه‌رو شود شما نمی‌توانید فضای مورد نظر را به صورت منسجم و با یک تعادل و تقارن خاص پیاده سازی کنید. البته نوع کفپوش و طراحی در مورد انتخاب کفپوش مناسب نیز باید به صورت تخصصی در دستور کار طراح قرار گیرد.

تخصص طراح به موارد گفته شده ختم نمی‌شود و حتی کنترل آب و هوا و انتخاب تهویه مناسب در دستور کار طراح نیز قرار دارد؛ چرا که طراحی داخلی یکی از ویژگی‌های اصلی فضا یعنی تهویه مناسب را نباید از یاد ببرد که انتخاب تهویه مناسب می‌تواند به کیفیت اصلی محیط اشاره کند. هم‌چنین طراح نباید از طرح کابینت آشپزخانه و حتی ویژگی‌های اتاق نشیمن و سایر اتاق‌ها مانند: اتاق خواب غافل شود؛ چرا که تمام این موارد دست در دست هم می‌دهند تا جذابیت فضا به بهترین شکل ممکن به نمایش دربیاید.

انتخاب درب و پنجره مناسب نیز در گروه تخصص و دانش طراح قرار می‌گیرد که طراح هماهنگی درب و پنجره را با محیط باید به صورت هماهنگ حفظ کند. در صورتی‌که دکوراتور تنها این اختیار را دارد که از هر آنچه که هست، برای چیدمان و رابطه با دیگر عناصر استفاده کند. طراح شایسته است به ملزومات جزئی ساختمان توجه کند و مقررات اصلی ساختمان را در نوع طراحی خود مدنظر داشته باشد.

اهمیت هماهنگی بین اجزای فضا
اهمیت هماهنگی بین اجزای فضا

اهمیت تخصص طراح داخلی

یک طراح می‌تواند تخصص‌ خاصی داشته باشد. برخی از طراحان در زمینه بهداشت و درمان و یا در حوزه کار دولتی مشغول هستند. حتی بسیار مشاهده شده است که برخی از این طراحان در زمینه هتل‌داری و گردشگری تخصص ویژه‌ای را بدست آورده‌اند؛ چرا که داشتن یک انواع تخصص خاص باعث می‌شود تا طراح با قوانین جزئی و کلی محیط ساختمان آشنا باشد.

هم چنین طراح داخلی باید آگاه باشد که هر فضایی با چه استانداردی و توسط چه کسی باید مورد پسند واقع شود که امروزه این فرد به واسطه تخصص خاصی که در حوزه کاری خود بدست آورده است به نحوی دکوراسیون داخلی شما را طراحی می‌کند که جذابیت‌های اصلی هر فضایی به نحو احسن مشاهده شود؛ چرا که حفظ آلمان‌های اصلی فضا، ترکیب بندی مناسب و همچنین توجه به تعامل، تضادف تکرار و تقارن محیط از جمله ویژگی‌های اصلی و کاربردی فضا محسوب می‌شود که بتوان  علاوه بر استفاده کاربردی از فضا جذابیت محیط را به خوبی به نمایش گذاشت.

در طراحی داخلی تنها نباید به جذابیت‌های فضا توجه شود؛ چراکه علاوه بر جذابیت و خلق ایده‌های هنری کاربردی بودن فضا مقوله مهمی است که نباید از آن غافل شد. طراح باید در ابتدای کار به ویژگی‌های اصلی محیط آشنا باشد و بداند که محیط برای چه کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. صددرصد طراحی محل کار با فضای منزل کاملا متفاوت است. به همین دلیل باید به نیاز افراد در محیط توجه شود و چنانچه طراح به هدفمندی، نوع نیاز و توجه به کاربرد محیط اعتنایی نداشته باشد، بدون اغراق نتیجه کار بازدهی مناسبی مواجه نخواهد شد. هر محیطی تفاوت‌های خاصی را به واسطه سازه به وجود می‌آورد که طراح باید با استفاده از عناصر و وسایل خاصی که در اختیار دارد، سازه مورد نظر را به بهترین شکل ممکن مدیریت کند و آن را برای استفاده کاربردی به نمایش بگذارد.

توجه به کاربرد محیط
توجه به کاربرد محیط

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی داشتیم، تا شما را با نحوه کار طراح داخلی آشنا کنیم؛ تا شما بدانید که روال کار طراح داخلی با دکوراتور چه تفاوتی دارد و مهمتر از همه حوزه تخصصی طراح چگونه است؛ چرا که امروزه طراحی داخلی با اهمیت و ضرورت بالایی رو‌به‌رو شده است، که مشتریان بهتر است برای طراحی داخلی هر مکانی به افراد متخصص و مجرب مراجعه کنند تا نتیجه قابل قبولی را در پایان کار مشاهده نمایند.