قوانین جلسه طوفان فکری
طوفان فکری چیست و چگونه یک بارش فکری موفق داشته باشیم؟

طوفان فکری از جمله تکنیک هایی است که شما می توانید از این تکنیک به راحتی در فعالیت های روزمره خود استفاده کنید؛ چرا که به واسطه آن ایده‌های تازه و نو به دست می آید و شما می توانید از راه حل های خلاقانه به نحو احسن استفاده کنید.

ایده هایی که مورد انتقاد قرار نمی‌گیرند و شما با بررسی هر کدام می توانید به بهترین شکل ممکن و موثر از آن ها استفاده کنید. در این بین شما در ابتدا باید بدانید که بارش فکری چیست؟ چه زمانی و کجا و البته در چه شرایطی با چه چهارچوب هایی و همراه با چه تکنیک هایی از بارش فکری استفاده کنید، تا بتوانید یک نتیجه و بازدهی قابل قبول را در پایان کار در نظر بگیرید.

طوفان فکری چیست؟

طوفان فکری چیست؟

بارش و یا طوفان فکری می توانند ایده های متفاوت و قابل قبول را در اختیار شما قرار دهد که شما این ایده را به راحتی می توانید به هر صورت پیاده سازی کنید؛ چرا که ذهن شما با این ترفند پردازش خود را شروع می کند و شما ایده های خلاقانه را می توانید به واسطه آن در نظر بگیرید.

البته برخی از افراد این عملکرد را به صورت گروهی مورد بررسی قرار می‌دهند؛ چراکه هر فردی با یک ذهنیت خاص صددرصد راهکار متفاوتی را ارائه می دهد. اما شما باید بدانید که همه شاید به شکل چشم گیری نتوانند از یک جو گروهی استفاده کنند و به همین دلیل به صورت انفرادی از بارش فکری استفاده می کنند.

اینگونه است که تکنیک ها مورد قبول را به صورت فردی در نظر می گیرند. بسیاری از افراد علاقه دارند تا هر آنچه که در ذهن آنها می گذرد را بر روی کاغذ بنویسند و همین نوشتن خود یکی از فرآیندهای عالی به حساب می آید.

جلسه بارش فکری

جلسه بارش فکری چگونه است؟

آیا تا به حال نام جلسه فکری را شنیده اید؛ چرا که جلسه طوفان فکری را شما می توانید با یک مدیریت و رهبری قابل قبول شروع کنید. هر صورت در این جلسه تمامی شرکت کننده ها ایده و تفکرات خود را بیان می کنند که البته هر فرد در مرحله اول تنها یک ایده را باید بازگو کند و این چنین است که تمامی افراد ایده های خود را به بهترین شکل ممکن بیان می کنند.

البته در برخی از مواقع شاید فردی ایده خاصی نداشته باشد که در مرحله دوم به بعد می تواند با گفتن کلمه بعدی نوبت خود را به فرد دیگر واگذار نماید. عمدتا در جلسه طوفان فکری به واسطه کاربردی بودن، عملی شدن و بسیاری از بررسی های دیگر می توان ایده ها را مورد بررسی قرار داد.

قوانین جلسه طوفان فکری

قوانین جلسه طوفان فکری چگونه است؟

صددرصد همیشه هر مبحثی قوانین خاص خود را دارد که شما نیز در جلسه طوفان فکری باید قوانین خاصی را در نظر بگیرید این قانون ها می تواند به این سبک باشد که ایده ها و روش های پیشنهادی چنانچه قابل قبول تر و بهتر باشد صددرصد راه حل های موثر تری را می‌توان در نظر گرفت و طبیعتا ذهن افراد هرچه راهکارهای خلاقانه تری را کشف کند می تواند نتیجه بهتری را از بارش فکری به دست آورد.

به هیچ عنوان در این جلسات به کمیت موضوع فکر نکنید؛ چرا که تنها کیفیت ملاک اصلی قرار دارد و شما به واسطه کیفیت انواع ایده ها می توانید به ارزش هر کدام بخاطر کاربردی بودن آن پی ببرید و همچنین در جلسه بارش فکری به هیچ عنوان هیچ گونه ایده ای را مورد انتقاد و قضاوت قرار ندهید.

هر ایده ای از هر ذهنی به هر نحوی محترم است و افراد به صورت کاملا آزاد حق دارند که ایده خود را مطرح کنند.

در جلسه طوفان فکری سعی کنید به خلاقیت ذهن افراد بیشتر از هر چیزی توجه کنید و حتی ایده هایی که به هر دلیلی کاملا عجیب و یا خنده دار هستند را نیز بپذیرید و با استقبال از آن استفاده کنید.

ایده هرچقدر یک ایده عجیب تر باشد صددرصد شما راهکار قابل قبول تری را در پایان می توانید از آن انتظار داشته باشید. همچنین سعی کنید هر نوع ایده جدید را به ثبت برسانید و آن را بر روی تخته مشخص کنید که بتوانید با در کنار هم گذاشتن ایده‌ها به یک نتیجه قابل قبول برسید.

چه مکانی برای جلسه بارش فکری مناسب است؟

برای انجام جلسات طوفان فکری شما بهتر است مکان خاصی را برای این کار مد نظر داشته باشید. این مکان می‌تواند با امکانات بسیار ساده مانند یک تخته وایت برد همراه باشد.

همراه فضا را باید به گونه ای محیا کنید که جریان هوای کافی مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که هوای تازه می تواند ذهن انسان را مورد کنکاش قرار دهد و مهمتر از همه افراد سرحال و قبراق انواع ایده را مطرح کنند همیشه هوای گرفته انسان را با کسلی و خستگی همراه می کند و البته وجود منبع نوری مناسب را نباید به هیچ وجه نادیده گرفت.

همچنین فضا باید به گونه‌ای باشد که فردی که مایل به قدم زدن است بتواند این کار را به راحتی انجام دهد تا به هر روشی که مایل است ذهن را  با تمرینات خاص برای ایده پردازی آماده کند.

برای مطالعه بخش دوم مقاله کلیک کنید.