طوفان فکری چیست و چگونه یک بارش فکری موفق داشته باشیم؟(بخش سوم)

تفکر خلاق چیست؟

امروزه تکنیک های قابل قبول و مفیدی را برای طوفان فکری می توان در نظر گرفت که این تکنیک ها هر کدام به روش خاصی شما را را با نقاط ضعف و قوت خود روبرو می کند.

حل مسئله مهم ترین معیاری است که در ذهن انسان باعث می شود تا افراد به دنبال راه چاره باشندبرای حل مسئله شما باید از تفکر خلاق استفاده کنید که این تفکر باعث می شود تا شما توانایی های خود را به نحو احسن مورد ارزیابی قرار دهید. این توانایی ها به صورت کاملا خلاقانه همراه با نوآوری مورد توجه و بررسی قرار می گیرد.

معمولا در هر شرایط شما باید بدانید که چگونه و به چه نحوی ذهن خود را مدیریت کنید. مهارت هایی که برای حل مسئله وجود دارد می تواند به برقراری ارتباط درست اشاره‌ای واضح داشته باشد و یا حتی شما را به یک تفکر تحلیلی دعوت کند.

طوفان فکری خود یکی دیگر از مهارت‌های حل مسئله به حساب می آید که شما با اولویت بندی  مسائل خود می توانید با یک برنامه ریزی منسجم به صورت هماهنگ مدیریت زمان را در دست بگیرید و این گونه است که توانایی های شما به صورت میان فردی به نمایش گذاشته می شود

تفکر تحلیلی یکی از زیرشاخه های تفکر طلاق به حساب می آید را شما باید جزء مهارت های متفاوتی مانند تفسیر داده، تصمیم گیری و برقراری ارتباط، پژوهش، پیشگیری در نظر بگیرید.

طوفان فکری8

تصویری سازی چه کمکی به طوفان فکری میکند؟

طوفان فکری به تصویرسازی بسیار توجه می کند به این دلیل که ما همیشه در رویاهای خود ممکن است است فردی را به این دلیل که جایگاه خاصی دارد همیشه تشویق کنیم و یا قصد داشته باشیم به جای طرف مقابل در این شرایط قرار داشته باشیم به همین دلیل قدرت تصویرسازی می تواند همیشه خود را به بهترین شکل ممکن نشان دهد و چنانچه شما ما این قدرت را دست کم بگیرید می توانید خود را با یک ذهن خلاق دیگر تصور کنید و اینگونه تصور کنید که اگر به جای طرف مقابل بودید چه راهکاری را در نظر داشتید.

طوفان فکری9

نقشه ذهنی چیست؟

نقشه ذهنی می تواند برای طوفان فکری بسیار موثر واقع شود؛ چرا که یکی از ابزارهای کلیدی و البته مناسب  به حساب می‌آید که شما به واسطه آن بتوانید ساختار ذهن خود را در یک محدوده خاص مدیریت کنید و این نکته را نیز به خاطر بسپارید که شما با هر نوع مشکلی اگر چارچوب ذهنی را مدیریت کنید، پرداختن به طوفان فکری آنچنان که فکر می کنید کار سختی نیست تنها باید هدف خود را مشخص کنید و به واسطه آن هر چه سریعتر راهکار خود را مورد بررسی قرار دهید.

طوفان فکری10

چگونه ایده ها را به یکدیگر وصل کنیم؟

با استفاده از طوفان  مدیچی شما می‌توانید یک راهکار تکنیکی عالی و خلاقانه  را برای طوفان فکری خود در نظر بگیرید؛ چرا که هر ایده‌ای شاید هیچ ارتباطی با ایده‌های دیگر نداشته باشد اما با این نوع تکنیک شما می توانید نقطه تلاقی هر کدام را پیدا کنید و این چنین است که یک راه حل کاملا خاص و خلاقانه به وجود می آید. تمامی اطلاعات در یک محدوده موازی می تواند راهکاری منحصر به فرد و خلاقانه محسوب شود.

طوفان فکری11

طوفان کور نویسی چیست؟

در طوفان کور نویسی شما در هر لحظه هر نوع ایده ای که به ذهن شما خطور می کند را باید بر روی کاغذ بنویسید و این چنین است که ذهن شما بدون هیچ گونه مشکلی به راحتی می تواند تمامی ایده ها را به صورت روال عادی بر روی کاغذ بیاورد.

هر ایده ای را نباید بدون سانسور از دست بدهید، این چنین است که در پایان کار با یک تایم خاص حدودا 10 یا 20 دقیقه( به اختیار شماست) بعد از نوشتن طولانی و مداوم ایده ها را در کنار یکدیگر قرار می دهید و به حل مسئله خود می اندیشید.

سخن پایانی

ما در این مقاله طوفان فکری و راهکارهای استفاده از آن را برای شما مشخص کردیم که بتوانید به صورت انفرادی و یا گروهی از این تکنیک راهبردی به نحو احسن استفاده کنید. در هر صورت ذهن انسان اگر آماده شود این قدرت را دارد که همیشه بازدهی قبال قبولی داشته باشد و مهارت های فوق العاده ای را به افرادتقدیم کند.