طوفان فکری چیست و چگونه یک بارش فکری موفق داشته باشیم؟(بخش دوم)

طوفان فکری انفرادی چیست؟

بارش فکری انفرادی که شاید نام آن را زیاد شنیده اید باعث می شود که افراد به صورت انفرادی و نه گروهی به چالش ذهن خود برای ایجاد راه حل بپردازند شما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که در طوفان فکری افراد به تنهایی به دنبال راهکار هستند و آن را بر روی هر چیزی که مایل هستند همانند تکه ای کاغذ و یا یک دیوایس الکترونیکی قرار می دهند که در پایان کار با تعداد زیادی ایده مواجه می شوند.

طوفان فکری5
طوفان فکری5

جلسات موثر طوفان فکری چگونه برگزار می شوند؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چگونه می‌توان به صورت موثر از طوفان فکری استفاده کرد؟ در هر صورت هر کاری نیاز به برنامه‌ریزی خاصی دارد که در مورد بارش فکری نیز این نکته صدق می‌کند و در ابتدا شما باید یک مکان و زمان مناسب را برای این کار در نظر بگیرید. البته ما در این جا به جلسات بارش فکری اشاره می کنیم که به صورت مرحله ای می‌تواند جلسات پرباری را به نمایش گذاشت.

آماده ساختن گروه اولین و مهم ترین مرحله ای است که باید به آن توجه شود که البته اگر شما به تنهایی از طوفان فکری استفاده می کنید در هر صورت باید مکانی آرام، مناسب را با نور کافی انتخاب کنید و برای جلسات گروهی نیز از همان ابتدا تمامی قوانین را توضیح دهید که چگونه باید این جلسات را ادامه دهند و همچنین سرپرست و یا مدیر باید کاملا از نظر ذهنی افراد را آماده کند تا بتوانند به صورت مناسب از ایده های خود استفاده کنند. در هر صورت برگزاری این گونه جلسات را برای در کنار هم گذاشتن انواع ایده برگزار می کنند و به همین دلیل آماده سازی گروه از همان ابتدای کار باید به صورت اصولی و کاملا جدی به آن توجه شود.

مدیر گروه باید مسئله‌ای که به خاطر آن جلسه طوفان فکری تشکیل شده است را به صورت واضح بیان کند.  این چنین افراد قادر هستند چارچوب ذهنی خود را آماده کنند و بدانند که برای حل چه مشکلی قرار است به دنبال راه‌حل باشند. اصولا مطرح کردن واضح و درست مشکل باعث می شود تا افراد بتوانند دقیقا چالش خاصی را به صورت ذهنی حل کنند. هر ایده‌ای هرچند مسخره باید باید با جرأت و جسارت کامل مطرح گردد و در این بین، همانگونه که قبلا در این مقاله اشاره شد به هیچ عنوان نباید قضاوتی در کار باشد؛ چراکه اگر به هر دلیلی افراد با بیان ایده خود با قضاوت نادرست و یا تمسخر خاصی روبرو شوند شاید دیگر نتوانند با اعتماد به نفس کامل ایده خود را بیان کنند.

در این جلسه فردی که سرپرستی جلسه را برعهده دارد باید بتواند تمامی افراد را ترغیب کند تا ایده های خود را بازگو نمایند، ایده ها شاید یک ایده مناسب نباشد اما زمانی که یکایک و پشت سر یکدیگر مطرح شوند می توان یک راه حل منطقی را به ثمر رساند. به همین دلیل هدایت کردن بحث مهم ترین کاری است که نباید از آن غافل شد. تمرکز مهمترین و قابل قبول ترین شاخصه جلسه گروهی طوفان فکری است که باید به آن توجه شود؛ چرا که افراد چنانچه تمرکز ذهن خود را از دست بدهند نمی توانند ایده قابل قبولی را مطرح و این چنین نتیجه اثربخشی ایجاد نمی‌شود.

در مرحله آخر خر تمامی ایده ها را با یکدیگر ادغام کنید تا بتوانید یک راهکار اساسی را را در نظر بگیرید. اصولا برای هر نوع مشکلی راهکارهای خاصی پیدا می شود و خصوصا زمانی که به صورت گروهی به جلسات پرداخته شود میتواند بازدهی قابل قبول تری داشته باشد. اما شما باید به این نکته توجه داشته باشید که در جلسه بارش فکری شما در پایان باید راه حل خود را انتخاب کنید که این راه حل صد در صد بخاطر ترکیب ادغام ایده هایی است که در طول جلسه مطرح شده است.

طوفان فکری7
طوفان فکری7

آموزش طوفان فکری چگونه است؟

شما برای اینکه بتوانید طوفان فکری خود را به صورت هدفمند مدیریت کنید بهتر است از فیلم های آموزشی غافل نشوید؛ چرا که در این فیلم‌ها شما با مهارت های گوناگونی خصوصا برای رشد فردی روبرو می شوید که میتوانید از زمان به صورت مناسب با یک بهره‌وری کامل استفاده کنید. همچنین با خلاقیت هرچه بهتر ایده‌هایی متنوع تری مطرح می شود که معمولا در بارش فکری گزینه‌ای که بسیار به آن توجه می شود تقویت و تمرکز حافظه است. به هیچ عنوان از این موضوع غافل نشوید که البته شما به هیچ عنوان نباید به خاطر تنبلی و کم کاری خود از مزایا و فواید بارش فکری غافل شوید؛ چرا که این امر باعث می شود تا شما در هر لحظه احساس ناتوانی خاصی را در مسیر فکری خود در نظر بگیرید.

زمانی که شما به دنبال راه حل هستید باید به نحوه مناسب تصمیم‌گیری ومهارتی که می طلبد آشنایی داشته باشید که این مهارت را شما باید باید با آموزش های کلیدی و خاص فرا بگیرید.

توصیه ما به شما این است که تکنیک های قابل قبول را به هیچ عنوان برای تقویت حافظه از یاد نبرید؛ چرا که حافظه شما هرچقدر سالم‌تر و سرحال تر باشد صددرصد ایده پردازی را شما می توانید با یک ذهن باز  تجربه کنید؛ چراکه با در نظر گرفتن دوره هایی که بتواند به شما نحوه انجام بارش فکری را توضیح دهد باعث می شود مهارت خود را به صورت اصولی دنبال کنید، مهارت حل مسئله به هیچ وجه مهارت کمی نیست.

برای مطالعه بخش سوم مقاله کلیک کنید.