نحوه استفاده از پارافین در شمع سازی
نحوه استفاده از پارافین در شمع سازی

پارافین در شمع سازی امروزه به عنوان ماده اصلی این عمل شناخته می‌شود، همچنین ساخت شمع در خانه یک هنر و سرگرمی جالب است اما بسیاری از افراد نسبت به نحوه استفاده از پارافین در شمع سازی آشنا نیستند، به همین دلیل در ادامه این متن آموزش شمع‌سازی با پارافین را به همراه انواع پارافین به صورت کامل توضیح داده‌ایم.

آموزش شمع سازی با پارافین علاوه بر ارزان شدن شمع‌ها این امکان را نیز به شما می‌دهد تا شمع‌های دلخواه خود را در رنگ‌ها و اشکال متنوع و زیبا و یا به سبک‌های جدید بسازید. ساخت شمع (مخصوصا شمع بدون قالب) کار سخت و پیچیده‌ای نیست و به راحتی و هر زمان که بخواهید می‌توانید این کار را در منزل انجام دهید.

قابل ذکر است که برای آموزش ساخت شمع با پارافین در منزل، این کار را به ساده‌ترین شکل ممکن در 8 مرحله آسان در اختیار شما قرار می‌دهیم.

نحوه استفاده از پارافین در شمع سازی

پارافین چیست؟

ماده اصلی ساخت شمع، پارافین است که به صورت جامد (اسیدی)، کریستالی، ژل، مایع و … موجود است، در ادامه برای آشنایی بیشتر شما با پارافین در شمع سازی، انواع پارافین را توضیح داده‌ایم.

 

پارافین جامد اسیدی

رنگ آن کدر است، درصد چربی آن زیاد است، شمع‌های ساخته شده با این پارافین به مرور زمان زرد می‌شوند، اما برای مبتدی‌ها بهتر است از این نوع پارافین استفاده شود زیرا قیمت مناسب‌تری دارد.

 

پارافین کریستالی

رنگ آن سفید و شفاف است و از پارافین اسیدی گرانتر می‌باشد اگر به دنبال ساخت شمع‌های شفاف و زیبا هستید، استفاده از آن توصیه می‌شود.

نحوه استفاده از پارافین در شمع سازی

تفاوت بین پارافین جامد و کریستال

تفاوت بین کریستال و پارافین معمولی در درصد چربی و تصفیه است، درصد چربی موجود در پارافین کریستالی کمتر از پارافین معمولی بوده و دارای مقاومت بیشتر، ماندگاری سوخت بیشتر و رنگ پذیری بهتری است، همچنین از نفت خام به دست می‌آید در حالی که پارافین معمولی از ضایعات به دست می‌آید.

پارافین جامد نسبت به کریستال ظاهری تیره و کدرتر و قیمت کمتری دارد، همچنین پارافین کریستال شفاف‌تر و انعطاف پذیرتر از پارافین جامد است و عموما از کیفیت بالاتری برخوردار است.

 

ژله پارافین

این پارافین شفافیت بالا و ماندگاری سوخت بهتری نسبت به پارافین جامد دارد، ژله پارافین به دما حساس بوده و آسیب پذیری بالایی دارد و به همین دلیل برای ذوب آن در شمع سازی از حرارت غیر مستقیم (بخار آب) یا بن ماری استفاده می‌شود.

بدیهی است که این پارافین در صورت تماس با حرارت زیاد آسیب می‌بیند و رنگ آن از شفاف به زرد تغییر می‌کند و باعث آسیب به سیستم پارافین و آزاد شدن گاز هیدروژن می‌شود.

بیشتر شمع‌های ژله‌ای در لیوان‌های کریستالی ساخته شده و به دلیل عدم پایداری از قالب‌گیری آن خودداری می‌شود.

نحوه استفاده از پارافین در شمع سازی

مواد مورد نیاز برای ساخت شمع

 

یک بسته پارافین در شمع‌سازی  (پارافین جامد)

یک فتیله شمع بلند

ظرف مقاوم در برابر حرارت

ظرف فلزی برای ذوب پارافین برای ساخت شمع

دماسنج

وسیله‌ای برای نگه داشتن فتیله در شمع (مانند مداد)

روغن‌های معطر (اختیاری)

 

نحوه استفاده از پارافین در شمع سازی

 

مرحله اول: اندازه‌گیری پارافین شمع سازی

 

قبل از شروع به ساختن شمع ، یک میز کار صاف و تمیز آماده کنید، همچنین بهتر است آن را با روزنامه یا حوله بپوشانید تا در صورت ریختن پارافین در شمع سازی داغ مشکلی پیش نیاید. اولین قدم در ساخت شمع، اندازه‌گیری مقدار پارافین برای پر کردن ظرف است.

 

مرحله دوم: ذوب شمع پارافین

پارافین شمع‌سازی را در ظرف فلزی به مدت 15 دقیقه روی حرارت قرار دهید تا آب شود. در این مدت آن را مدام هم بزنید.

مرحله سوم: افزودن روغن‌های معطر به پارافین شمع‌سازی (اختیاری)

هنگامی که موم پارافین در شمع سازی ذوب شد، می‌توان آن را با روغن‌های معطر اضافه کرد. این امر باعث می‌شود وقتی شمع آماده شده را روشن می‌کنید بوی مطبوعی در هوا پخش شود.

برای این منظور چند قطره اسانس معطر را در پارافین ذوب شده بریزید و کمی هم بزنید.

نحوه استفاده از پارافین در شمع سازی

مرحله چهارم: قرار دادن فتیله در داخل شمع

فتیله باید طوری داخل شمع قرار گیرد که کف آن در ته ظرف باشد؛ همچنین برای اتصال فیتیله به شمع، آن را در ظرف خالی شمع‌سازی خود قرار دهید. دقت داشته باشید که برخی از انواع فیتیله‌ها دارای چسب در انتها هستند.

مرحله پنجم: ریختن شمع پارافینی در ظرف

قبل از ریختن موم شمع در ظرف، اجازه دهید پارافین چند دقیقه خنک شود، وقتی دمای آن به 60 درجه سانتی گراد رسید می‌توان آن را در ظرف ریخت؛ حالا به آرامی پارافین شمع سازی را داخل ظرف بریزید.

در عین حال فتیله را در جای خود نگه دارید و از حرکت آن جلوگیری کنید، همچنین می‌توانید مقداری از پارافین ذوب شده را در یک ظرف فلزی نگه دارید تا بعداً برای کار استفاده کنید.

نحوه استفاده از پارافین در شمع سازی

مرحله ششم: فتیله را در داخل شمع پارافین درست کنید

برای جلوگیری از حرکت فتیله در داخل پارافین در شمع سازی باید آن را تثبیت کرد، در این منظور دو مداد یا چوب را به موازات ظرف شمع‌سازی قرار دهید و فتیله را بین آنها محکم کنید تا فتیله در مرکز ظرف قرار گیرد.دقت داشته باشید که حدود 4 ساعت طول می‌کشد تا پارافین شمع ساز سفت شود و فیتیله در آن تثبیت شود.

مرحله هفتم: افزودن پارافین در شمع سازی  بیشتر

اگر شمع بعد از خشک شدن دچار ترک و سوراخ شد، کافی است مقدار باقیمانده پارافین در شمع‌سازی را ذوب کرده و روی آن بریزید و بگذارید خشک شود.

مرحله هشتم: اندازه‌گیری فتیله

اندازه فتیله شمع باید کوتاهتر از یک و نیم سانتی متر باشد در غیر این صورت شعله شمع خیلی زیاد می‌سوزد و یا لرزش و سوسو می‌زند.